SVT Norrbotten rapporterar om önskemålet att offergåvorna från Unna Sájvva ska få flytta hem till Sápmi: ”Vi tycker att det är viktigt att föremålen har ett samiskt förvaltarskap. Ájtte är ett samiskt museum. De vill ta emot dem, de har plats och de har kompetens. Vi ser samtidigt fram emot den utställning som Gällivare kulturmuseum har ansökt om att få ha, för det är ju ändå Gällivare som är hemma”, säger Hannah Edenbrink Andersson. Se inslaget här.

