– Kulturföremål bör placeras hos dem som identifierar sig med det. Det är vi som känner samhörighet till de föremål och det kulturarv som våra förfäder skapade, säger Hannah Edenbrink Andersson till NSD.
Hannah berättade om NAISA, forskningskonferensen i Kanada med urfolk, där hon talade om arbetet för att offergåvorna från Unna Saiva ska återlämnas till det samiska folket och önskemålet om att de ska få flytta hem så nära offerplatsen som möjligt.
– Vi var urfolk från hela världen som talade om olika typer av problem. Det var sorgligt att se att vi har jättemånga gemensamma nämnare, som att de flesta urfolk runt om i världen utsattes för och drabbades av koloniseringen på ett liknande sätt och under samma tidsperiod, säger hon.
Hannah Edenbrink Andersson och ett 30-tal andra samer från byarna runt Unna Saiva arbetar för att offergåvorna ska flyttas hem till Gällivare kommun och Gällivare kulturmuseum.
– Föremålen är en del av vår och våra förfäders historia.
Länk till artikeln, som är låst till prenumeranter.
Andra inlägg
- Lansering på Bokmässan: Var är sejtens hem? Gånnå l siejde ruopto?
- Kulturchefen för Gällivare kommun besöker offerplatsen
- Ny utgåva av "Unna Sájvva – en skändad samisk offerplats"
- Starkt stöd från det samiska samhället
- SVT Norrbotten: Samer begär tillbaka offergåvor från Unna Sájvva
- Samer begär att 600 offergåvor överlåts till Ájttemuseet i Jokkmokk
- Minnesdag 21 oktober – svensk samepolitik får inte glömmas eller gömmas
- Gällivare kommun vill få hem samiska offergåvor från Stockholm
- Borde staten ge tillbaka föremålen till samerna?